آروما ماساژ

آروما ماساژ

آروما ماساژ یکی از ماساژهای رایج در دنیا و به خصوص در کشورهای شرقی است.

قبل از اینکه به آروما ماساژ بپردازیم اجازه دهید که در ارتباط با آروما تراپی صحبت کنیم.

آروما (Aroma)  به معنای رایحه و تراپی (Therapy) به معنای درمان است و بنابراین دور از ذهن نیست که آروماتراپی به معنای رایحه درمانی است.

در علم آروماتراپی گفته می‌شود که هر رایحه تاثیر خاص جسمانی و روانی بر فرد باقی می‌گذارد. به عنوان مثال، رایحه اسطوخودوس باعث کاهش اضطراب و استرس و افسردگی می‌گردد، خواب را تنظیم می‌کند، باعث ریلکس شدن عضلات می‌گردد و … .

تاثیر رایحه‌ها می‌تواند از روش‌های مختلف صورت پذیرد. برخی از این روش‌ها در ادامه خواهد آمد.

1- دستگاه بخور

می‌توان از اسانس‌های خوشبو در دستگاه بخور استفاده کرد و راحیه آن را استنشاق کرد.

2- حمام

می‌توان از اسانس‌های خوشبو در وان حمام استفاده کرد و رایحه آن را استنشاق کرد.

3- شمع‌های معطر

برخی از شمع‌ها رایحه‌های متفاوت دارند که با روشن کردن آن‌ها فضا معطر می‌گردد.

4- عود

عودهای مختلف با رایحه‌های مختلف نیز می‌توانند عمل آروماتراپی انجام دهند.

5- روغن‌های معطر

یکی از روش‌های رایج در آروماتراپی استفاده از روغن‌های معطر در ماساژ است. بنابراین آروماتراپی تنها استفاده از روغن‌های معطر در ماساژ نیست بلکه این کار فقط یکی از راه‌های آروماتراپی می‌باشد.

آروما ماساژ چیست؟

همان گونه که ذکر شد یکی از راه‌هایی که می‌توان آروماتراپی انجام داد، استفاده از روغن‌های معطر در ماساژ است و ماساژی که با استفاده از روغن‌های معطر انجام شود را آروما ماساژ گویند.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که تاثیر ماساژ به همراه روغن‌های معطر می‌تواند تاثیرات جسمانی و روانی باورنکردنی بر جای بگذارند و از این رو از آروما ماساژ به عنوان طب مکمل برای درمان بسیاری از اختلالات از جمله افسردگی، اضطراب و استرس، حتی برای سالمندان استفاده می گردد.

 

آیا ماساژی که در آروما ماساژ انجام می‌شود، ماساژ خاصی است؟

شما می‌توانید با هر کدام از ماساژهای روغنی (Oil Massage)، از جمله ماساژهای کلاسیک، آروما ماساژ انجام دهید اما با توجه به اینکه آروما ماساژ یکی از ماساژهای رایج در کشورهای شرقی است و هدف آن ریلکسی است و از تکنیک‌هایی که فشار زیاد ندارند و با سرعت انجام نمی‌شوند استفاده می‌شود، بهتر است که از یکی از ماساژهای روغنی شرقی مثل ماساژ روغنی به سبک تایلندی استفاده شود.

آیا مهم است که از چه نوع روغنی استفاده نماییم؟

همان گونه که ذکر شد، رایحه‌های مختلف تاثیرات مختلفی بر جسم و روان بر جای می‌گذارند. بنابراین مهم است که بدانیم هر رایحه چه تاثیری بر فرد می‌گذارند. از این طریق می‌توانیم تاثیرات لازم را بر مراجع بگذاریم.

بنابراین در شروع ماساژ مانند ماساژهای دیگر لازم است که از مراجع شرح حال بگیریم. در آروماماساژ لازم است که بدانیم مراجع نیاز به کاهش استرس، اضطراب، افسردگی دارد؟ آیا خواب نامنظم دارد؟  آیا نیاز به بالا رفتن سطح انرژی دارد و … و با توجه به نیازهای مراجع روغن مورد استفاده را انتخاب می‌کنیم.

نکته: مهم است که ابتدا روغن انتخابی را در اختیار مراجع بگذاریم تا مطمئن شویم که رایحه آن را دوست دارد. در صورتی که مراجع رایحه دیگری را انتخاب کرد، از رایحه انتخابی استفاده می‌کنیم.

در یک دوره آموزشی صحیح، زمانی که قرار است شما آروما ماساژ را بیاموزید، لازم است که هم یک ماساژ کل بدن با روغن به شما آموزش داده شود و هم ویژگی روغن‌ها و روش استفاده از آن را بیاموزید.

روغن‌های رایحه‌دار رایج در آروما ماساژ

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه دلنشین و تاثیر زیادی که بر کاهش اضطراب، استرس و افسردگی دارد، یکی از روغن‌های پرطرفدار در ماساژ می‌باشد.

هنگامی که از این روغن در آروما ماساژ استفاده می‌نمایید دقت داشته باشید که روغن مورد استفاده دارای رایحه باشد تا بتواند تاثیر روانی موثر بگذارد.

احتیاط: از این رایحه به هیچ عنوان در زمان بارداری استفاده نکنید چون ممکن است که باعث سقط جنین شود.

روغن رز

روغن رز با رایحه دلنشین خود منجر به رفع افسردگی، رفع اضطراب، از بین برنده شوک، از بین برنده افکار منفی و محرک تمایلات جنسی است. از این روغن می توان برای تسهیل دوره عادت ماهیانه نیز استفاده کرد.

احتیاط: از این رایحه به هیچ عنوان در زمان بارداری استفاده نکنید چون ممکن است که باعث سقط جنین شود.

روغن یاس

روغن گل یاس یکی از قوی‌ترین و مرغوب ترین روغن‌های گیاهی است که در طب سنتی برای پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. از خواص این روغن می توان به این موارد اشاره کرد: رفع افسردگی، ضدعفونی‌کننده و ضد تنش عضلانی، مراقبت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها.

این روغن خوش‌بو احساس خوش‌بینی و اعتماد‌به‌نفس در فرد ایجاد کردهو برای رفع خون‌سردی و بی‌تفاوتی نیز موثر است و از طرفی باعث تحریک تمایلات جنسی می گردد. این روغن برای برطرف کردن ترک‌های پوست نیز بسیار مفید است.

روغن لیمو

روغن لیمو یکی ازا ضد میکروبی‌ترین روغن های موجود می‌­باشد و از هزاران سال پیش در طب آیورودا مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

روغن لیمو باعث کاهش اشتها و چربی سوزی در بدن شده و با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک می‌کند.

روغن لیمو روغنی تسکین دهنده است که باعث کاهش خستگی جسمی و روحی شده،  قدرت آگاهی و تمرکز را افزایش می‌دهد و اضطراب، سرگیجه، تنش‌های عصبی و استرس را از بین می برد.

روغن لیمو ب احساسات مثبت در فرد ایجاد کرده و به درمان افسردگی کمک می‌کند.

روغن لیمو هشیاری، تمرکز و بهره وری را افزایش می دهد و از این رو از آن در تهویه اتاق کارکنان استفاده می‌گردد.

روغن نعناع

روغن نعناع ویژگی ضدعفونی کننده، پاک کننده‌ی قدرتمند، خنک کننده و طراوت دهنده دارد و از آنجایی که استفاده از آن روی بدن خنک کننده است، روغن پرکاربردی در فصل های تابستان و در مناطقی است که هوای گرم دارند.

این روغن نیز مانند روغن لیمو باعث افزایش تمرکز و هشیاری می‌گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *