ماساژ گراستون

ماساژ گراستون

تکنیک ماساژ گراستون

ماساژ گراستون برای رفع خشکی و کوتاهی فاشیا

ماساژ گراستون چیست؟

ماساژ گراستون شکلی از درمان دستی است که به عنوان تحریک بافت نرم به کمک ابزار شناخته می شود. در این ماساژ از ابزارهای تخصصی با شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

ماساژ گراستون اغلب توسط کایروپراکتیک ها، پزشکان استئوپاتیک، فیزیوتراپیست ها، کاردرمانگران و برخی از ماساژدرمانگران مجاز و مربیان ورزش انجام می شود.

ماساژ گراستون با رفع بافت اسکار و سفتی بافت ناشی از فشار عضلانی، عملکرد را بهبود می بخشد.

اهداف کلی درمان کاهش درد بیمار و افزایش عملکرد از طریق ترکیبی از موارد زیر است:

1- شکستن محدودیت‌های بافت اسکار و فاشیا که معمولاً با نوعی آسیب به بافت نرم همراه است (به عنوان مثال، کشیدگی عضله یا کشیده شدن رباط، تاندون یا فاسیا).

2- کاهش محدودیت ها با کشش بافت همبند در تلاش برای بازآرایی ساختار بافت نرم تحت درمان (مانند عضله، فاسیا، تاندون ها، رباط ها).

3- ایجاد یک محیط درمانی بهتر برای بافت نرم آسیب دیده.

همچنین به نظر می رسد که درمان بیماران با ابزار گراستون فواید عصبی دارد. این پاسخ مشابه با سایر درمان های دستی است. بررسی‌ها نشان می دهد که وقتی از ابزار گراستون استفاده می‌شود، رشته های عصبی خاصی فعال می شوند. علاوه بر این، به نظر می رسد اندام های حسی، مانند گیرنده های مکانیکی و گیرنده های عمقی، به این شکل درمان پاسخ می دهند.

انواع گراستون

گراستون از نظر شکل و جنس انواع مختلف دارد که به دو نوع استیل و چوبی آن اشاره می‌کنیم.

نوع چوبی قطعا ارزان‌تر از نوع استیل است. گراستون نوع استیل از این جهت اولویت دارد که روی بدن خط و خش ایجاد نمی‌کند و به راحتی از هر مراجع به مراجع بعدی قابل شستشو و تمیز کردن است.

از نظر تعداد نیز بستگی به این دارد که کدام یک از شکل‌ها بیشتر مورد استفاده شما قرار می گیرد. توجه داشته باشید که قطعا تعداد بیشتر سهولت کار را بیشتر می کند.

گراستون استیل 4 تکه

گراستون استیل 4 تکه

مزایای بالقوه ماساژ گراستون

قسمت پشت بدن شامل ماهیچه ها، فاشیا، رباط ها و تاندون ها است. آسیب به این بافت های نرم نقش مهمی در درد و اختلال عملکرد مرتبط با مشکلات کمر دارد. اگرچه ممکن است آسیب جدی به نظر نرسد، یک کشیدگی ساده عضله پشت یا پارگی رباط در پشت می تواند باعث درد طاقت فرسا و مشکل در حرکت شود.

ماساژ گراستون چندین مزیت بالقوه را برای بیمار با چنین آسیبی ارائه می دهد:

1- کاهش زمان کلی درمان

2- تقویت توانبخشی / بهبودی سریعتر

3- کاهش نیاز به داروهای ضد التهابی

4- رفع بیماری های مزمن که تصور می شود دائمی هستند.

در آموزشگاه نوآوران سلامت، 6 ابزار اصلی مورد استفاده در تکنیک گراستون آورده شده است. این ابزارها از استیل (ضد زنگ) ساخته شده و مقعر و محدب شکل هستند. لبه های گرد دارند و تیز نیستند. این ابزار برای اسکن و تشخیص نواحی بافت فیبروتیک آسیب دیده استفاده می شود.

این فرآیند برای شناسایی نوحی آسیب دیده و ارائه درمان مورد نیاز برای آنها طراحی شده است.

با استفاده از تکنیک Cross Friction ، که به حالت برس زدن یا مالش روی دانه‌های بافت اسکار است، ماساژ تراپیست مجدداً مقدار کمی ضربه را به ناحیه آسیب‌دیده وارد می‌کند. در برخی موارد، این فرآیند به طور موقت باعث التهاب در ناحیه می شود که به نوبه خود باعث افزایش سرعت و میزان جریان خون در داخل و اطراف آن ناحیه می شود. تئوری این است که این فرآیند به شروع و ارتقای روند بهبودی بافت های نرم آسیب دیده کمک می کند.

استفاده از ماساژ گراستون در امتداد زنجیره جنبشی انجام می شود و بنابراین بیمار با کمردرد ممکن است برای فلکسورهای لگن، شکم، همسترینگ، شانه ها و سایر نواحی بدن که اغلب دور به نظر می رسند اما از طریق شبکه فاسیال متصل هستند، ماساژ دریافت کند.

طبق تحقیقات انجام شده  موفقیت نسبتاً بالایی برای افراد مبتلا به درد مزمن و درد حاد ناشی از آسیب های بافت نرم، هم از نظر بهبود عملکرد بیمار و هم از نظر کاهش درد وجود داشته است.

در استفاده از این ابزار بهتر است مقدار فشاری را که وارد می‌کنید با دقت تغییر دهید تا در حد تحمل فرد باشد. با فشار سبک می‌توانید به راحتی بافت‌ها را حساسیت زدایی کنید و در نهایت نیروی بیشتری اعمال نمایید.

البته باید توجه داشت که استفاده از ابزار گراستون بسیار تخصصی است و اعمال فشار در ناحیه نامناسب می‌تواند باعث آسیب جدی در بافت، تاندون‌ها و رباط‌ها شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *