ماساژ صورت

ماساژ صورت

ماساژ صورت

با توجه به تمامی آلودگی‌های محیطی که هر روز با آن مواجه هستیم، پوست صورت کم کم فرسوده شده و از شادابی خارج می‌شود. همچنین به دلیل گذر زمان و گرمای محیط، کلاژن‌های پوست تحلیل رفته و این موضوع باعث افتادگی و شل شدن پوست می‌گردد. ماساژ و پاکسازی صورت یک روش عالی برای سم زدایی و کلاژن سازی پوست است که با استفاده از این کار به حذف لایه‌های مرده پوست کمک کرده و ظاهر آن درخشان می‌شود و همچنین جریان خون و تخلیه لنفاوی  تحریک شده که این خود باعث سم زدایی و مرطوب شدن پوست می‌گردد.

در صورتی که ماساژ صورت حرفه ای انجام شود منجر به تاثیرات روانی و جسمانی مثبت از جمله احساس آرامش، کیفیت خواب بالا، کاهش ادراک درد، سفت شدن پوست، پیشگیری از افتادگی عضلات صورت و کاهش چروک های سطحی پوست می شود.

 

فواید رایج ماساژ صورت عبارتند از

1-  کاهش تنش و ایجاد آرامش

2- تجزیه بافت اسکار

3- بهبود جریان خون

کاهش تنش و ایجاد آرامش

ماساژ صورت می تواند به کاهش استرس کمک کند. استرس می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بر فرد تأثیر بگذارد. اگرچه برخی از انواع استرس می تواند برای فرد مفید باشد، اما بیش از حد آن می تواند تأثیر منفی بر فرد بگذارد.

ماساژ صورت با کاهش تنش عضلانی و کاهش سطح هورمون های منفی در اطراف بدن، با هدف کاهش استرس انجام می شود.

ماساژ صورت می تواند تنش را کاهش دهد. تنش جایی است که ماهیچه ها نمی توانند آرام شوند و منقبض می‌مانند. افزایش تنش اغلب می تواند منجر به ایجاد گره‌های عضلانی  شود که می تواند درد و استرس را بیشتر کند. کاهش تنش با شل کردن ماهیچه ها به آنها اجازه می دهد تا ریلکس و راحت شوند. با افزایش انعطاف پذیری بافت به دلیل افزایش دمای عضله، عضلات می توانند آرام شوند. کاهش تنش می تواند درد را کاهش دهد و از نظر فیزیکی استرس را کاهش دهد.

ماساژ صورت باعث ایجاد آرامش روانی نیز می شود. کورتیزول یک هورمون منفی در بدن است که باعث استرس می شود. کورتیزول بیش از حد در بدن می تواند باعث افسردگی و اضطراب و همچنین افزایش سطح استرس شود. ماساژ صورت کورتیزول را در بدن کاهش می دهد و هورمون های مثبت را جایگزین آن می کند تا سطح استرس را کاهش و آرامش را افزایش دهد.

می توان از ماساژ صورت برای کمک به آرامش استفاده کرد. ماساژ صورت می تواند فرد را از نظر جسمی و روحی آرام کند.

هدف ماساژ صورت افزایش آرامش با رفع گرفتگی عضلات و افزایش سطح هورمون های مثبت در بدن است.

در حین ماساژ صورت، دمای ماهیچه ها به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین دست و پوست افزایش می یابد. افزایش دما باعث افزایش قابلیت ارتجاعی بافت های عضلانی می شود. افزایش کشسانی، افزایش دامنه حرکتی عضلات و در نتیجه کاهش سفتی. کاهش سفتی به عضله اجازه می دهد تا آرام شود و درد کاهش پیدا کند.

از نظر روانشناسی، ماساژ صورت با افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی مثبت در بدن، فرد را آرام می کند. این انتقال دهنده‌های عصبی شامل دوپامین، سروتونین و اندورفین هستند. افزایش انتقال دهنده‌های عصبی مثبت در بدن می‌تواند به تقویت حس خوب کمک کند و به فرد اجازه می‌دهد تا از نظر ذهنی آرام شود.

تجزیه بافت اسکار

ماساژ صورت می تواند به تجزیه بافت اسکار کمک کند. بافت اسکار ضخیم شدن فاشیا است که شامل فیبرهای پروتئینی (کلاژن) می باشد و می تواند باعث ایجاد محدودیت گردد. بافت اسکار پس از آسیب برای محافظت از ناحیه ایجاد می شود.

هدف ماساژ صورت تجزیه بافت اسکار برای کمک به کاهش محدودیت است.

هنگامی که حرکت در عضلات محدود می شود، افزایش درد ممکن است رخ دهد. ماساژ صورت بر افزایش دمای بافت‌های عضلانی متمرکز می‌گردد تا به شل شدن بافت اسکار کمک کند. با ماساژ بافت اسکار، رشته‌های کلاژن می‌تواند شل شده و مجدداً به صورت هماهنگ درآیند. تنظیم مجدد فیبرهای کلاژن به کاهش محدودیت و در نتیجه کاهش درد کمک می کند.

بهبود جریان خون

ماساژ صورت می تواند به بهبود گردش خون فرد کمک کند. هنگامی که گردش خون کاهش می‌یابد، سطح تغذیه عضلات کاهش یافته و همین امر منجر به ایجاد خستگی می‌گردد.

ماساژ صورت باعث افزایش اتساع عروق و در نتیجه بهبود گردش خون می‌گردد.

گشاد شدن عروق می تواند در طول ماساژ صورت افزایش یابد. اتساع عروق حالتی است که رگ های خونی به دلیل شل شدن سلول های عضلانی شل می شوند.

انواع ماساژ صورت

ماساژ صورت انواع مختلفی دارد که هرکدام در شیوه اجرا و تاثیر گذاری متفاوت هستند. برخی از انواع ماساژ صورت عبارتند از:

1- ماساژ سوئدی کلاسیک

این نوع ماساژ با استفاده از حرکات آرام و متداول صورت و گردن را آرام می‌کند و به افزایش گردش خون کمک می‌کند. این نوع ماساژ با حرکات ریتمیک و تکنیک‌های متفاوت و با استفاده از دستان انجام می‌شود.

2- ماساژ شیاتسو

این ماساژ مبتنی بر فشارهای نقطه‌ای بر روی نقاط خاص در صورت و سایر قسمت‌های بدن است که به تسکین استرس و بهبود احساسات عمومی کمک می‌کند.

3- ماساژ لیفتینگ یا ضد پیری

این نوع ماساژ با استفاده از حرکات خاصی که به تقویت عضلات صورت کمک می‌کنند، به طور ظاهری پوست را جوان‌تر، جریان خون را بیشتر و منجر به کلاژن‌سازی می‌شود.

4- ماساژ سنگ گرم

در این نوع ماساژ از سنگ‌های گرم برای آرامش عضلات و بهبود گردش خون استفاده می‌شود.

5- ماساژ لیفتینگ ژاپنی یا کویتسو

این نوع ماساژ با تمرکز بر روی نقاط انرژی بدن انجام می‌شود و به بهبود احساس عمومی و آرامش کمک می‌کند.

استفاده از سنگ‌های گوناگون در ماساژ صورت

با استفاده از برخی سنگ‌ها در ابزارهای گوناگون ماساژ صورت مثل رولر و گواشا، می‌توان بر خطوط انرژی و علاوه بر آن بر پوست تاثیر گذاشت.

استفاده از رولر و گواشا (سنگ آونتورین)

رولر و گواشا (سنگ آونتورین)، سنگ شانس، رفاه، آرامش و خوشبختی، تقویت ویژگی‌های رهبری، ایجاد شفقت و همدلی، ایجاد توازن انرژی مردانه و زنانه، ارتباط با غدد تیموس و سیستم عصبی.

استفاده از رولر و گواشا (سنگ رز کوارتز)

رولر و گواشا (سنگ رز کوارتز)، ایجاد انرژی مثبت، آرامش بخش، کاهش استرس، افزایش احساس عشق و محبت

استفاده از رولر و گواشا (سنگ آمیتیس)

رولر و گواشا (سنگ آمیتیس)، فعال کردن چشم سوم، بهبود عملکرد غدد درون ریز، بالا بردن سیستم ایمنی

شیوه اجرای ماساژ صورت متفاوت و دارای تنوع زیاد است. در یک دوره آموزش ماساژ سر و صورت و گردن صحیح، لازم است که علاوه بر تکنیک‌های ماساژ صورت با دست، با انواع ابزار و شیوه استفاده از آنان آشنا شوید. همچنین لازم است که ماساژ دادن صورت خودتان را نیز آموزش ببیند که به آن Self Massage می‌گوییم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *