ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یک نوع ماساژ ژاپنی و با استفاده از فشارِ انگشتان است. هرچند در این نوع از ماساژ کف دست‌ها، بازوها و گاهی حتی پاها در طول جلسه ماساژ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف آن باز کردن انسداد QI یا انرژی چی است. اعتقاد بر این است که چی نیروی حیاتی زندگی است که از طریق خطوط انرژی بدن منتقل می‌شود که این خطوط معمولاً به عنوان مریدین شناخته می‌شوند. این خطوط درک شده دارای نکات خاصی هستند و زمانی که تحریک می‌شوند می‌توانند به انتشار جریان انرژی مسدود شده کمک کنند. اعتقاد بر این است که ماساژ شیاتسو مانند طب فشاری و ماساژ تایلندی، در اصلاح ذهن ، بدن و روح به شیوه‌ای جامع و غیر تهاجمی کمک می‌کند.

 

باید توجه داشته باشیم که دوره ماساژ شیاتسو (برای آگاهی از دوره‌ها روی لینک کلیک کنید)، بسیار تخصصی بوده و تمام مواردی که در ادامه آورده ایم به اضافه تکنیک‌های عملی می‌بایست به صورت کامل به شما آموزش داده شود تا بتوانید یک ماساژ تراپیست حرفه‌ای در اجرای ماساژ شیاتسو باشید.

ماساژ شیاتسو چیست؟

شیاتسو از دو واژه ژاپنی شی به معنی انگشت و آتسو به معنی فشار گرفته شده‌است. اما یک ماساژور ممکن است با استفاده از دیگر بخش‌های دست، آرنج و زانوها فشار را اعمال کند. ماساژ شیاتسو معمولا بر روی یک سطح محکم و بدون استفاده از روغن‌های ماساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ پیدایش شیاتسو به طور رسمی در اوایل قرن بیستم اعلام شد، اما ریشه در پزشکی سنتی چینی (TCM) دارد. تئوری پشت شیاتسو مثل طب سوزنی این است که در  بدن مسیرهای انرژی و مدارهای حرکت انرژی وجود داشته و این مسیرها در کل بدن پخش شده‌اند.

وقتی سالم هستید انرژی آزادانه در طول دایره‌های طولی جریان می‌یابد و تمام قسمت‌های بدن را با انرژی حیاتی تامین می‌کند. اما وقتی بدن با رژیم غذایی ضعیف, کافئین, داروها, الکل و استرس عاطفی ضعیف شده‌است انرژی به آرامی روان نیست و ممکن است در برخی مناطق دچار کمبود باشد.

ماساژ درمانی شیاتسو با استفاده از انگشتان، انگشت شست و کف دست برای اعمال فشار بر روی نواحی مختلف سطح بدن برای کمک به التیام بیماری‌ها و شرایط و عدم تعادل درست در بدن تکیه دارد. فشار اعمال‌شده بر روی بدن، جریان انرژی را افزایش داده و اختلالات را در کل بدن را اصلاح می‌کند. شیاتسو علاوه بر تجربه عمیق آرامش، به تسکین استرس، درمان درد و بیماری کمک می‌کند و به سلامت کلی و تندرستی بدن کمک می‌نماید. شیاتسو فعالیت سیستم عصبی را منظم می‌کند و سیستم گردش خون، حرکت لنفاوی و هورمونی را تحریک می‌کند. بدن‌های ضعیف دارای مشکلات مفاصل، رگ به رگ شدن‌ها، ورم مفاصل، دردهای سیاتیکی حاد و مزمن و درد کمر، سینوزیت و برونشیت مزمن هستند.

1- Chee  در ماساژ شیاتسو

یکی از مفاهیم اساسی دارویی چین / ژاپن، چی است . این انرژی حیاتی در بدن ما است که زیربنای همه کارها است. چی در مسیرهای ویژه‌ای به نام مریدین جریان دارد. درمانگر شیاتسو به چی از طریق نقاط در امتداد بدن به نام نقاط حیاتی دسترسی پیدا می‌کند. هنگامی که چی در بدن جریان مناسب داشته و در مسیر حرکتی خود دچار انسداد نباشد سلامتی کامل وجود دارد. وقتی که چی دچار کمبود یا خارج از تعادل می‌شود، یا جریان مسدود شده‌است، نشانه‌هایی از بیماری  بروز می‌کنند. نشانه‌های کوچکی وجود دارند مثل سرماخوردگی ، سردرد هفتگی یا روزانه، درد بدن و درد عضلانی، یا مشکلات هاضمه. این‌ها نشانه‌های عدم تعادل در چی هستند. شیاتسو جریان چی در بدن را تحریک و بهبود می‌بخشد.

انرژی چی از دو بخش انرژی آسمانیShen  که از محیط گرفته می‌شود و انرژی زمین essence (بنیادی) که به صورت ژنتیک است تشکیل شده است.

هر فعل و انفعالی که در بدن رخ می دهد از اسانس است و قبل از تولد از مادر می گیریم. انرژی بعد از تولد از تغذیه و تنفس به دست می‌آبد.

2- چه چیزی بر اسانس تاثیر می گذارد؟

برای آقایان

  • کار بیش از اندازه بدون استراحت کافی
  • سکس زیاد
  • افزایش سن

برای خانم ها

  • کار بیش از اندازه بدون استراحت کافی
  • افزایش سن
  • سقط جنین
  • زایمان

توجه داشته باشید که داخل مریدین ها چی و خون حرکت می کند.

3- یین و یانگ

هیچ چیزی به صورت مطلق وجود ندارد. در دل تاریکی روشنایی و در دل روشنایی تاریکی است. در Yin یک نقطه سفید وجود دارد و در Yang نیز یک نقطه سیاه وجود دارد. مانند بدن زنان که هورمون مردانه نیز وجود دارد و برعکس. ارگان‌های تو خالی در بدن یانگ هستند و ارگان‌های توپر یین هستند.

یین و یانگ و ماساژ شیاتسو

یین و یانگ

4- تئوری پنج عنصر

تئوری 5 عنصر و ماساژ شیاتسو

تئوری 5 عنصر

جهان هستی از این 5 عنصر (آتش، زمین، فلز، آب و چوب) خلق شده است و این 5 عنصر در هر موجودی به کار برده شده است. هر عنصر 2 ارگان را به خودش اختصاص داده که یکی یین و دیگری یانگ است.

5- واحد اندازه گیری (چون)

واحد اندازه گیری (چون) و ماساژ شیاتسو

واحد اندازه گیری (چون)

6- مریدین های 14 گانه

مریدین های 14 گانه و ماساژ شیاتسو

مریدین های 14 گانه

کلمه مریدین از طب شرقی سرچشمه می گیرد و از طریق ترجمه فرانسوی اصطلاح چینی Jing-luo به ما رسیده است. جینگ به معنای «گذراندن» است و لو به معنای «چیزی است که به هم وصل یا متصل می‌شود».

مریدین ها کانال ها یا مسیرهایی هستند که چی (انرژی) و خون را در سراسر بدن حمل می کنند. آنها رگ‌های خونی نیستند، بلکه بیشتر شبیه «شبکه‌ای هستند که تمام بافت‌ها و اندام‌های اساسی را به هم پیوند می‌دهد». از آنجایی که این سیستم مریدین تمام بخش‌های بدن را به هم وصل می کند، از طریق شیاتسو و طب چینی، انسدادها  از بین رفته و  چی به مناطقی که کمبود وجود دارد می‌رسد و این موضوع برای ایجاد یک ساختار فیزیکی، عاطفی و فکری سالم و متعادل بسیار مهم است.

12مریدین وجود دارد که مربوط به اندام‌های منفرد بدن است و هر یک از مریدین‌ها ویژگی‌ها و عملکردهای خاص خود را دارد. همچنین 2 مریدین دیگر به نام غیر عادی (دو، مای) وجود دارد.

ماساژ تراپیست با ماساژ شیاتسو فشار ثابت و محکمی را در امتداد مریدین ها ک اعمال می‌کند و با این تکنیک ها سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند و به سیستم عصبی پاراسمپاتیک اجازه می‌دهد تا عملکرد اندام‌های داخلی را آرام کند و بدن را به آرامشی عمیق برساند.  اندام‌ها تنظیم می‌شوند، هموستاز بازسازی می‌شود و مواد مغذی و خون در سراسر بدن انتقال میابد و مفاصل نیز تقویت می‌گردد.

دوره ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *