ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یکی از شایع‌ترین و پرطرفدارترین ماساژها در دنیاست.

البته باید توجه داشته باشید که ماساژ سوئدی سبکی از ماساژ است و در بر گیرنده انواع مختلفی از ماساژ از جمله کلاسیک، ورزشی، سنگ داغ، درمانی و … می باشد.

اما آنچه در ایران به عنوان ماساژ سوئدی شناخته شده است همان ماساژ کلاسیک است. ماساژ کلاسیک ماساژ پایه هر کشور است و معمولاً با روغن و با استفاده از دستان انجام می شود.

ماساژ کلاسیک در بر گیرنده چند گروه تکنیک است که نظم و ترتیب در انجام آن ها بسیار مهم می باشد. جالب اینجاست که در ایران ماساژ سوئدی گاهی با نام ماساژ ریلکسی نیز شناخته می شود که یکی از اشتباهات رایج در نام گذاری است. چرا که ریلکسی نه نوعی از ماساژ است و نه سبکی از ماساژ.

بلکه ریلکسی هدف ماساژ است و با هر نوع ماساژی می توان به هدف ریلکسی دست یافت.

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که در آموزش و یا اجرای ماساژ سوئدی (کلاسیک) انجام می پذیرد استفاده از ساعد تحت عنوان تکینیکی به نام Ironing است. توجه داشته باشید که در ماساژ سوئدی (کلاسیک)  نباید از ساعد و یا آرنج استفاده کرد. این موضوع بدان معنا نیست که به هیچ عنوان ساعد یا آرنج با بدن تماس پیدا نکنند بلکه به این معنا است که از تکنیک‌های ساعد و آرنج به آن شیوه‌ای که در ماساژ لومی لومی استفاده می‌شود نباید استفاده کرد و بیش از 95 درصد تکنیک‌ها باید با کف دست و انگشتان انجام پذیرند.

این نکته تا جایی اهمیت دارد که حتی در مسابقات در رده ماساژ سوئدی (کلاسیک) اگر شرکت کنده به کرات از آرنج و ساعت استفاده کند برایش امتیاز منفی در نظر گرفته شده و به این ترتیب از دور مسابقات خارج می گردد.

به صورت کلی در ماساژ کلاسیک سوئدی، 4 گروه تکنیک به ترتیب زیر داریم:

1- Effleurage

2- Petrissage

3- Vibration

4- Tapotement

که این گروه از تکنیک ها زمانی که کلاسیک سوئدی تبدیل به ورزشی سوئدی می‌گردد به 5 گروه افزایش میابند. این گروه از تکنیک‌ها Compression نام دارد.

شدت انواع حرکات دست یکی از مهترین اصول و مبانی ماساژ است. در اغلب موارد، ماساژدهنده‌ای که از مهارت های لازم در این زمینه برخوردار نیست باعث به وجود آمدن کبودی در اندام های مراجع می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، ماساژ را با یک فشار ملایم شروع کرده و از مراجع بخواهید که احساس خود را بیان نماید. بسیاری از اوقات، یک ماساژدهنده مبتدی به اشتباه فشار بسیار زیادی را بر بدن مراجع وارد می نماید.

در ماساژ سوئدی حتماً از یک روان کننده مثل روغن استفاده می‌گردد و توصیه می شود که از روغن‌های گیاهی برای این منظور استفاده نمایید چرا که روغن‌هایی که بر پایه پارافین هستند جذب پوست نشده و منافذ پوست را می‌بندند. مانند: روغن بچه

برخی از افراد مخالف استفاده از روغن هستند ولی واقعیت این است که بدون استفاده از روغن عملاً انجام برخی تکنیک‌ها امکان پذیر نیست و منجر به آزار مراجع می گردد.

هرچند که هدف ما این نیست که ماساژ تراپیست‌ها را به استفاده زیاد از روغن ها ترغیب نماییم، بلکه به آن ها توصیه می‌کنیم که به اندازه کافی و صرفاً به منظور نرم نمودن موضع ماساژ و انجام آسان تر حرکات از روغن و مواد روان‌کننده استفاده نمایند.

به عنوان مثال هنگام انجام ماساژ روی یک فرد پر مو، استفاده از انواع روغن ها کاملاً ضروری به نظر می‌رسد. بعد از اتمام هر جلسه ماساژ، تمام روغن ها و مواد روان‌کننده مورد استفاده، باید از روی پوست مراجع پاک شود.

تمام این موارد در یک آموزش صحیح باید در نظر گرفته شود و به کارآموز یادآور گردد.

بنابراین یادگیری ماساژ سوئدی و آموزش ماساژ سوئدی به شیوه صحیح بسیار حائز اهمیت است.

برای یادگیری ماساژ علاوه بر اینکه اجرای صحیح هر تکنیک از اهمیت بالایی برخوردار است، ماساژ تراپیست باید پروتوکل اجرایی را نیز آموزش ببیند تا زمانی که مراجع جهت انجام ماساژ مراجعه کرد و درخواست نیم ساعت، یک ساعت، یک ساعت و نیم، دو ساعت و … ماساژ را داشت، ماساژ تراپیست بداند که از کدام قسمت شروع کند، چه تکنیک‌هایی اجرا کند، ماساژ را چگونه ادامه دهد و در نهایت ماساژ را چگونه به پایان برساند.

استفاده از روغن ماساژ مناسب و دانستن آن نیز برای کارآموز الزامی است و کارآموز باید بداند در هر تکنیک میزان روغنی که روی بدن قرار می گیرد باید چه مقدار باشد.

در دوره ماساژ سوئدی آموزشگاه ماساژ نوآوران سلامت، شما علاوه بر اینکه ماساژ کلاسیک و شیوه‌های صحیح آن را یاد می‌گیرید به شما ماساژ سوئدی ورزشی و ماساژ سوئدی درمانی نیز آموزش داده می شود.

علاوه بر آن شما اجرای صحیح تکنیک‌ها را بر اساس یک پروتکل اجرایی آموزش می بینید تا بلافاصله پس از اتمام دوره ماساژ بتوانید مشغول به کار شده و کسب درآمد داشته باشید.

شرکت در کلاس‌های حضوری این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا مربی از نزدیک تکنیک‌های شما را مشاهده کند و آن‌ها را اصلاح نماید.

بنابراین به شدت به شما توصیه می کنیم در صورتی که نیاز به آموزش ماساژ دارید از کلاس‌های حضوری استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *