ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و گران‌ترین سبک‌های ماساژ است که به دو سبک غربی و شرقی قابل اجرا است و افراد به دلایل مختلف از این روش استفاده می‌کنند. به طور کلی از ماساژ سنگ داغ به دو دلیل استفاده می‌گردد. یکی از موارد استفاده از این ماساژ، تاثیر فیزیکی و دلیل دیگر تاثیرات غیر فیزیکی آن  است.

گرمای سنگ منجر به افزایش جریان خون و در نتیجه تغذیه و اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن می‌گردد و باعث دفع سموم نیز می‌شود. ماساژ سنگ داغ همچنین باعث رفع اسپاسم‌های عضلانی، ترمیم بافت‌ها و انعطاف‌پذیری می‌گردد چرا که گرما باعث انبساط بافت بدن شده و جریان خون را بهتر می‌کند و به همین دلیل این روش نسبت به روش‌های معمولی دیگر تاثیر بیشتر در عضلات دارد.

در فرهنگ‌های شرقی، سنگ داغ ابزاری است تا مسیرها و مراکز انرژی را پاک و متعادل کند و تعادل آن در بدن باعث تجلی سلامتی و از بین رفتن بیماری‌ها می‌گردد.

ماساژ سنگ داغ نوعی ماساژ است که در آن ماساژ تراپیست سنگ های صاف و داغ را روی پشت شما قرار می دهد. این سنگ‌ها گرما را به عضلات ارائه می‌کنند که می‌تواند به کاهش تنش و درد کمک کند. سنگ های مورد استفاده در ماساژ سنگ داغ معمولا بازالت هستند، سنگ های آتشفشانی که معمولا آهن بالایی دارند و به آنها اجازه می دهد گرما را جذب کنند.

تکنیک‌ها بستگی به این دارند که ماساژ تراپیست از کدام سبک ماساژ سنگ استفاده می‌کند.

قرار گرفتن سنگ ها در حین ماساژ سنگ داغ به عضلات و بافت هایی که روی آنها کار می شود نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کمردرد دارید، ماساژ تراپیست ممکن است سنگ های داغ را در امتداد ستون فقرات شما قرار دهد. سایر نقاط رایج برای قرار دادن سنگ داغ عبارتند از: شکم، سینه، صورت، پاها، پیشانی و کف دست.

ماساژ تراپیست اغلب از حرکات دایره ای، ورز دادن، ضربات طولانی و ارتعاش استفاده می کند. سنگ داغ را می توان به تنهایی یا در انواع دیگر ماساژ مانند ماساژ سوئدی استفاده کرد.

انواع سنگ

سنگ‌ بازالت

این سنگ‌ها متداول‌ترین نوع سنگی است که در ماساژ سنگ داغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ بازالت منشاء آتشفانی داشته و در فعالیتهای آتشفشانی به صورت مواد مذاب به سطح آمده و سرد و سخت می‌شود. این سنگ‌ها به رنگ‌های خاکستری، سبز تیره و یا سیاه یافت می‌شود. دلیل استفاده از این سنگها این است که ترکیبات آهن داشته و قابلیت نگهداری گرما را به خوبی دارند. این سنگها معمولا از کنار رودخانه‌هایی که در مسیرکوه‌های آتشفشانی جریان دارند یافت می‌شود. در این رودخانه‌ها می‌توان سنگ‌های بدون گوشه و تیز را یافت که برای ماساژ مناسب می‌باشند. سنگ‌های ماساژی که در بازار عرضه می‌گردد معمولا تراش خورده هستند.

سنگ رودخانه‌ای

این سنگ‌ها نیز برای ماساژ سنگ داغ کاربرد زیادی دارند و نسبت به سنگ‌های بازالت، سطح صیقلی‌تری دارند.

به طور کلی سنگ‌های ماساژ سنگ داغ در انداز‌ه ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. سنگ‌های کوچک‌تر از 5 سانتی‌متر اغلب یا برای صورت و یا برای بین انگشتان پا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای ماساژ بدن نیز دو نوع سنگ وجود دارد: سنگ‌های بلند و سنگ‌های گرد.

از سنگ‌های بلند معمولا برای نقاط فشاری استفاده می‌شود و این در حالی است که از سنگ‌های گرد معمولا برای ماساژ دادن استفاده می‌شود.

کاربرد سنگها نیز از جهت ثابت بودن و متحرک بودن دو نوع است.

در ماساژ سنگ داغ برخی سنگ‌ها به صورت ثابت روی بدن قرار داده می‌شوند که در این موارد بهتر است از سنگهایی که سطحی صاف دارند استفاده کنیم چرا که سنگهای گرد از روی بدن سر می‌خورند و می‌افتند اما از سنگهای گرد می‌توان برای ماساژ دادن روی بدن استفاده کرد.

سنگهایی که در ماساژ سنگ داغ، زیر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند باید قطر زیادی نداشته باشند تا بدن را آسیب نرسانند. اما باید توجه داشت که نازک بودن بیش از اندازه‌ی سنگ‌ها نیز زیاد خوب نمی‌باشد چرا که ممکن است بر بدن فرو رود و یا اینکه به تخت آسیب برساند.

تعداد سنگ ها

در بازار بسته‌هایی با تعداد متفاوت وجود دارد. بهترین تعداد سنگ برای ماساژ سنگ داغ بسته‌های 45 تایی می‌باشد که برای یک ساعت و نیم ماساژ کفایت می‌کند. بسته‌های دیگری با تعداد کمتر نیز وجود دارد. به عنوان مثال بسته‌های 24 تایی و یا 36 تایی می‌توان از آنها نیز استفاده کرد

گرم کردن سنگ

برای گرم کردن سنگ در ماساژ سنگ داغ می‌توان از هیتر مخصوص سنگ‌های ماساژ استفاده کرد. هیتر انواع مختلف دارد.

هیترهای برقی

که به صورت کیف وجود دارند و سنگ‌ها را داخل آن چیده و سنگ ها به صورت خشک گرم می شوند.

هیترهای آبی

داخل این هیترها محفظه ای وجود دارد که از آب پر می شود و سنگ‌ها را داخل آن قرار می دهیم و هیتر را به برق زده و روشن می کنیم. سنگ ها داخل آب گرم می شوند و می توانیم از آن استفاده کنیم

هیترهای آبی دیجیتال

تنظم دما به صورت دیجیتال انجام می شود. یک قسمت دمای فعلی آب را نشان می دهد و بخش دیگر دمایی که تمایل داریم آب به آن دما برسد نشان داده می شود.

هیترهای آبی منوال

تنظیم دما به صورت دستی انجام می شود و به صورت دستی تنظیم می کنیم که دمای آب به چه حدی برسد.

از نظر ما بهترین هیتر برای ماساژ سنگ داغ، هیترهای آبی دیجیتال است.

شیوه‌ی استفاده از سنگ‌ها از نظر دما

دمای سنگ‌ها باید به نوعی باشد که باعث سوختگی و آزار بدن نگردد. دمای سنگ‌های ثابت همیشه باید نسبت به سنگهایی که با آنها بدن را ماساژ می‌دهیم پایین تر باشد تا به بدن آسیب نرساند. برای اینکه دمای سنگ‌ها را بسنجیم می‌توانیم قبل از استفاده بر روی بدن با بخش داخلی ساعد خود آن را چک کنیم.

برای قرار دادن سنگ‌ها روی بدن نیز می‌توان به یکی از شیوه‌های ذیل عمل کرد.

  • قبل از اینکه سنگ را روی بدن بگذاریم، ابتدا یک حوله روی بدن قرار می‌دهیم و سپس سنگ‌ها را بر روی حوله می‌چینیم.
  • قبل از اینکه سنگ‌ها را روی بدن قرار دهیم، ابتدا آن را داخل آب سر زده و سپس آن را روی بدن قرار می‌دهیم (به این ترتیب، دمای بیرونی سنگ پایین می‌آید اما دمای داخلی آن پایین نمی‌آید).
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *