ماساژ برای کنترل استرس

چگونه از ماساژ برای کنترل استرس، اضطراب و افسردگی استفاده کنیم؟

با توجه به مشکلات روزمره، نگرانی از آینده، کار، روابط بین فردی و … اکثریت به دنبال آن هستند تا روشی جهت کاهش استرس، اضطراب و افسردگی پیدا کنند که بتوانند در یک جلسه از نظر روانی به تعادل برسند.

استرس

استرس

امروزه استفاده از طب سنتی و پزشکی مکمل گسترش جهانی پیدا کرده‌است و درمان های طب مکمل شامل مجموعه اعتقادات نظری و شیوه‌های عملی است که توسط بیماران برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها و یا بالا بردن سطح سلامتی و بهتر شدن وضعیت کلی در کنار درمان‌های طب مرسوم به کار می‌رود. محققان یکی از دلایل افزایش رویکرد به طب مکمل و جایگزین را نارضایتی مردم از سیستم‌های مراقبتی ذکر کرده‌اند.

رایحه‌درمانی یا آروماتراپی (Aroma Therapy) یکی از روش‌های طب مکمل است که با استفاده از اسانس‌های خوشبو با برانگیختن سیستم بویایی به القاء آرامش منجر شده و علائم اضطراب، استرس و افسردگی را فرو می‌نشاند. گرچه تحقیقات علمی به طور صد در صد اثر بخشی آن را ثابت نکرده‌اند اما عقیده بر این است که رایحه‌درمانی می‌تواند اثری مانند داروها بر مغز و سیستم عصبی داشته باشد و بسته به نوع رایحه، انتقال دهنده‌های عصبی و اپیوئیدهای درون‌زاد متفاوتی را آزاد کند. این ایپیوئیدهای درون‌زاد و انتقال دهنده‎‌های عصبی شامل انکفالین، آندروفین، نورآدرنالین و سروتونین است که موجب کاهش درد، تسکین و ایجاد آرامش می‌گردد.

آروماتراپی

آروماتراپی

از رایحه درمانی می‌توان به روش‌های متفاوت استفاده کرد. این روش‌ها شامل استفاده از شمع‌های معطر در محیط، استفاده از اسانس در اسانس سوز، استفاده از اسانس در حمام یا سونا، کمپرس، استنشاق رایحه و استفاده از روغن‌های معطر در ماساژ است.روغنهای معطر (Essential oil) به ترکیبات ارگانیک بسیار قوی، غلیظ و معطری گفته می‌شود که به صورت مستقیم و با روش تقطیر از پوست، گل، میوه، برگ، دانه یا ریشه درخت یا گیاهانی با خواص شفا دهنده استخراج می‌شود.

از این روغن‌ها که عطر و بوی قوی گیاهی در آن‌ها نهفته است در آروماتراپی استفاده می‌شود. این روغن‌ها به سلول‌های بدن نفوذ و در برخی موارد از سد خونی مغز نیز عبور می‌کنند. ترکیبات آروماتیک منحصر به فرد موجود در هر روغن معطر، به آن روغن، اسانس ویژهای میبخشد.

روغن معطر

روغن معطر

از این روغن‌ها می‌توان در هر سبک ماساژ روغنی از جمله ماساژ کلاسیک سوئدی، روسی، روغنی تایلندی و … استفاده کرد که در این صورت به آن آروما ماساژ می‌گویند.
در این زمان با توجه به اینکه شما از چه روغنی استفاده می‌کنید، می‌توانید اثرات مختلفی بر فرد از جمله، کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، افزایش میل جنسی و … بگذارید که در بخش روغن‌های معطر می‌توانید تاثیرهای مختلف رایحه‌ها را مطالعه فرمایید.

از طرفی انجام ماساژ باعث آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین می گردد. سروتونین باعث افزایش خلق و خو شده و افسردگی و استرس را کاهش می دهد. دوپامین نیز باید باعث احساس لذت و ایجاد حسی خوب در فرد می گردد.

بنابراین برای تاثیر گذاری بهتر در آموزش ماساژ آروماتراپی (آروما ماساژ) در یک آموزشگاه ماساژ، بهتر است علاوه بر اینکه تاثیر روغن‌ها و شیوه‌های روغن‌گیری به شما آموزش داده می‌شود، یک نوع ماساژ روغنی را به طور کامل آموزش ببینید تا بتوانید در یک جلسه با استفاده از ماساژ کل بدن تاثیرات خاص روانی و جسمانی در مراجع خود ایجاد کنید.

آروما ماساژ

آروما ماساژ

شایان ذکر است که این امکان در آموزشگاه نوآوران سلامت برای شما فراهم شده است و در دوره آموزش آروما ماساژ علاوه بر تاثیر روغن‌ها و روش های روغن گیری، ماساژ کل بدن با روغن به سبک تایلندی نیز به شما آموزش داده خواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *