فاشیا

فاشیا چیست؟

فاشیا چیست؟

فاشیا چیست؟ چه ماساژهایی بر فاشیا اثر می گذارند؟

بسیاری از ماساژ تراپیست‌ها این سوال برایشان پیش می‌آید که فاشیا چیست و آیا می توان از طریق ماساژ بر آن تاثیر گذاشت؟

فاشیا نواری از بافت همبند نازک و فیبری است که هر ساختاری را در بدن شما می‌پیچد و از آن پشتیبانی می‌کند.

دانشمندان در ابتدا فکر می کردند فاشیا فقط از اندام ها، ماهیچه ها و استخوان های شما پشتیبانی می کند. اخیراً، این تعریف گسترش یافته است تا شامل بافتی شود که تمام سلول‌ها، اعصاب، مفاصل، بافت‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها را در سراسر بدن شما احاطه کرده است. به عنوان بخشی از این کشف، آنها آموختند که فاشیا بخشی از یک شبکه گسترده سیستم است که شکل و عملکرد هر قسمت از بدن شما را فراهم می کند. این یک لایه پیوسته از بافت است که انعطاف پذیر است و قادر به مقاومت در برابر تنش است.

اکنون که متوجه شدیم فاشیا چیست؟ به این بپردازیم که چه جنسی دارد و از چه موادی تشکیل شده است.

فاشیا ماده ای رشته ای و سفید رنگ است که از سلول‌های فیبروپلاست و رشته‌های پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده است. کلاژن نوعی پروتئین است که قدرت و انعطاف پذیری را فراهم می کند.  فاشیا نرم، شل و از چندین لایه تشکیل شده است. مایعی به نام هیالورونان بین هر لایه قرار دارد. هیالورونان به کشش فاشیای شما در حین حرکت کمک می کند. التهاب و ضربه می تواند هیالورونان را خشک کند و به فاشیای شما آسیب برساند. هنگامی که فاشیای شما سفت می شود، می تواند حرکت ماهیچه ها و بافت های شما را محدود کند و باعث درد و سایر بیماری ها شود.

فاشیا چیست و چه عملکردی دارد؟

فاشیا ساختار و پشتیبانی را در سراسر بدن شما فراهم می کند. ماهیچه های شما را در کنار هم نگه می دارد که به آنها اجازه می دهد منقبض و کشش پیدا کنند. سطح صافی را برای ماهیچه ها، مفاصل و اندام های شما فراهم می کند تا بدون ایجاد اصطکاک یا پارگی روی یکدیگر بلغزند.

فاشیا همچنین ساختارهای بدن شما را تثبیت می کند و به بدن شما قدرت می بخشد. ماهیچه های شما را جدا می کند و تنش عضلانی را کاهش می دهد. همچنین به ثبات و حرکت مفاصل کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد. فاشیا محیطی را فراهم می کند که تمام سیستم های بدن شما را قادر می سازد با هم کار کنند.

فاشیا چیست و در کجا قرار دارد؟

فاشیا در سراسر داخل بدن شما قرار دارد. به هر ماهیچه، تاندون، رباط، استخوان، اندام و بافت بدن شما متصل می شود و آن را تثبیت می کند.

تفاوت فاشیا با تاندون ها و رباط ها چیست؟

فاشیا شبیه تاندون ها و رباط های شماست. همه آنها بیشتر از کلاژن ساخته شده اند، اما مکان و عملکرد آنها متفاوت است. تاندون ها ماهیچه های شما را به استخوان ها می پیوندند و رباط ها یک استخوان را به استخوان دیگر می پیوندند. فاشیا دور تمام عضلات و سایر قسمت های بدن شما می پیچد. نمونه هایی از فاشیا شامل فاشیای توراکولومبار، فاشیا لاتا و فاشیای پلانتار است.

توراکولومبار فاشیا چیست؟

عضلات پشت شما را احاطه کرده و آنها را به بخش هایی تقسیم می کند.

لاتا فاشیا چیست؟

به یک نوار عضلانی کوچک واقع در ران شما به نام تانسور فاشیا لاتا یا تانسور فاشیا لاتا متصل می شود.

فاشیا لاتا به این عضله کمک می کند تا تعادل لگن شما را در حین راه رفتن، دویدن یا ایستادن فراهم کند.

پلانتار فاشیا چیست؟

به عضله فاشیا پلانتاریس پشت پای شما متصل می شود. شما از این عضله زیاد استفاده نمی کنید، اما به شما کمک می کند مفاصل مچ پا و زانو را خم کنید.

لایه های مختلف فاشیا چیست؟

چهار لایه مختلف فاشیا در بدن شما وجود دارد: سطحی، عمیق، احشایی و جداری.

1- فاشیای سطحی

فاشیای سطحی بیرونی ترین لایه ای است که مستقیماً زیر پوست شما قرار دارد. لایه‌هایی از غشاء، کلاژن در هم تنیده و الیاف الاستیک این لایه را تشکیل می‌دهند. فاشیای سطحی در قفسه سینه و پشت (تنه) ضخیم تر است و در بازوها و پاهای شما نازک تر می شود. همچنین گاهی اوقات حاوی فیبرهای عضلانی است که به ایجاد ساختارهای خاصی در بدن شما کمک می کند.

2- فاشیای عمیق

فاشیای عمیق سیستم اسکلتی عضلانی شما را احاطه کرده است. ماهیچه ها، استخوان ها، تاندون ها، غضروف ها، اعصاب و رگ‌های خونی شما را می پوشاند. این لایه ضخیم تر از فاشیای سطحی است. دو نوع فرعی از این لایه وجود دارد:

الف)
آپونورتیک فاشیا چیست؟

آپونورتیک بافت ضخیم و سفید مرواریدی است که راحت تر از عضلات شما جدا می شود.

ب) اپی میزیال فاشیا چیست؟

اپی میزیال نازک تر از فاشیای آپونورتیک است و محکم تر به عضلات شما متصل است.

3- فاشیای احشایی چیست؟

فاشیای احشایی اندام های شکم، ریه ها و قلب شما را احاطه کرده است.

4- فاشیای جداری چیست؟

فاشیای جداری دیواره‌های حفره‌های خاص بدن، مانند ناحیه اطراف لگن را می‌پوشاند.

چه شرایط و اختلالات رایجی بر فاشیا تأثیر می گذارد؟

وقتی فاشیای شما سالم است، آرام و انعطاف پذیر است. همانطور که حرکت می کنید، با شما کشیده می شود. هنگامی که هیالورونان خشک می شود، لایه های فاشیال می توانند در اطراف ماهیچه ها و سایر بافت ها سفت شوند. این می تواند منجر به درد و محدودیت حرکتی شود. بسیاری از شرایط و اختلالات می توانند بر روی فاشیای شما تأثیر بگذارند.

از طریق چه ماساژهایی می‌توان بر فاشیا تاثیر گذاشت؟

1- گراستون

گراستون ابزاری است که برای تاثیر روی کوتاهی، ضخامت و انعطاف پذیری فاشیا کار می شود. از این ابزار در ماساژهای ورزشی و درمانی زیاد استفاده می گردد.

2- دیپ تیشو (بافت عمقی)

با تکنیک‌هایی که در ماساژ دیپ تیشو مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی عضلات عمقی بدن که به صورت عادی دسترسی به آن سخت است می‌توانیم دسترسی پیدا کنیم.

3- تای ماساژ

انواع تای ماساژ مثل تای ماساژ سنتی و تای ماساژ کششی می‌تواند بر انعطاف پذیری و کوتاهی فاشیا تاثیر بگذارد.

4- کلاسیک

سبک های مختلف ماساژهای کلاسیک از جمله ماساژ کلاسیک سوئدی، ماساژ کلاسیک روسی و … با خونرسانی به فاشیا می‌تواند بر ضخامت، انعطاف پذیری و کوتاهی آن تاثیر بگذارد.

5- بادکش

می تواند با کاهش فشار بر فاشیا بر فاشیای عمقی و سطحی (هر دو) تاثیرگذار باشد.

6- سایر ماساژها

با توجه به اینکه هر نوع و سبکی از ماساژ باعث خونرسانی به فاشیا می شود، می‌تواند تاثر گذار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *