انواع روغن‌ها و لوسیون‌های مورد استفاده در ماساژ

انواع روغن‌ها و لوسیون‌های مورد استفاده در ماساژ

روغن یکی از ابزار بسیار مهم در ماساژ است چرا که در بیشتر انواع ماساژ، ماسور برای انجام حرکات نیاز به روغن دارد. روغن‌ها انواع مختلف دارند و لازم است که بدانیم همه آن‌ها برای ماساژ مناسب نیستند.

روغن‌های معدنی

این نوع از روغن، موم­های هیدروکربن­هایی با مولکول بزرگ و سنگینی می­باشند که در زندگی روزمره نیز با آن سروکار داریم مانند پارافین و وازلین. از آنجایی که این نوع روغن درشت مولکول بوده، یک لایه روی پوست تشکیل می‌دهد و اختلالاتی در تنفس سلولی به وجود می‌آورد و اجازه نمی‌دهد سلول‌ها به راحتی و آزادانه تنفس کنند.

 

روغن‌های حیوانی

روغن حیوانی شبیه کره حیوانی است که دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن است. روغن حیوانی کاملاً از چربی حیوانات ساخته شده است و می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در ماساژ داشته باشد.

از انواع روغن حیوانی می‌توان به روغن شترمرغ، روغن الاغ و روغن کوسه اشاره کرد. روغن‌های حیوانی اثرات مختلفی دارند، از جمله این تاثیرات می‌توان به کاهش درد، از بین بردن محل سوختگی، آبرسانی پوست و … اشاره کرد.

یکی از مشکلات استفاده روغن‌های حیوانی در ماساژ بوی نامطبوع آن است. برای این منظور، برخی از افراد، روغن حیوانی را با برخی روغن‌های معطر ترکیب کرده و سپس از آن استفاده می‌کنند.

 

روغن‌های گیاهی

روغن‌ گیاهی بهترین روغن برای ماساژ و درمان است، زیرا به راحتی جذب پوست شده و منجر به تغذیه پوست می‌گردند و به متابولیسم بدن کمک می‌کنند.

روغن‌های گیاهی به صورت کلی به دو نوع روغن‌های پایه و روغن‌های معطر تقسیم می‌شوند:

روغن پایه

روغنی است که از دانه‌ها و گیاه‌هایی که ماهیت روغنی دارند گرفته می‌شود. از جمله روغن‌های پایه می‌توان به روغن نارگیل، جوجوبا، زیتون، روغن بادام شیرین، روغن آرگان، روغن هسته انگور، آووکادو و آفتابرگردان اشاره کرد.

روغن معطر

روغن­های معطر که به آن روغن‌های ضروری نیز می‌گویند به ترکیبات ارگانیک بسیار قوی، غلیظ و معطری گفته می‌شود که به صورت مستقیم و با روش تقطیر از پوست، گل، میوه، برگ، دانه یا ریشه درخت یا گیاهانی با خواص شفا دهنده استخراج می‌شود.

از این روغن‌ها که عطر و بوی قوی گیاهی در آن‌ها نهفته است در آروماتراپی استفاده می‌شود. این روغن‌ها به سلول‌های بدن نفوذ و در برخی موارد از سد خونی مغز نیز عبور می‌کنند. ترکیبات آروماتیک منحصر به فرد موجود در هر روغن معطر، به آن روغن، اسانس ویژه­ای می­بخشد.

روغن­های پایه و معطر، همان گونه که گفته شد، هر دو گیاهی هستند و روغن‌ پایه برای رقیق کردن روغن معطر و به عنوان حاملی برای استفاده آن‌ روی پوست به کار می‌رود. این روغن‌ها به تنهایی یا همراه سایر روغن‌ها برای تغذیه و سلامت پوست استفاده می‌شوند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *