آزمون ماساژ

نکات کلیدی آزمون ماساژ

نکات کلیدی آزمون ماساژ

نکات کلیدی آزمون ماساژ

نکات کلیدی آزمون ماساژ در آزمون های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

بسیاری از شرکت کنندگان در دوره‌های ماساژ، نگران این موضوع هستند که در زمان آزمون چه کاری باید انجام دهند و یا چه وسایلی همراه داشته باشند تا علاوه بر اینکه بتوانند در آزمون نمره قبولی کسب کنند، بتوانند نمره خوبی نیز به دست آورند.

در این متن سعی بر آن شده است تا مواردی که لازم است در هنگام آزمون ماساژ به خاطر داشته باشید به تفصیل توضیح داده شود.

قبل از اینکه به این موارد بپردازیم باید به این موضوع توجه کنید که در هنگام آزمون شما باید تمام شرایطی که یک ماساژ تراپیست در هنگام کار باید داشته باشد را داشته باشید و منطبق با استاندارد آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزش دیده باشید. این موارد به شرح ذیل است.

1- آراستگی

الف) در آزمون ماساژ، ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشد. برای بانوان داشتن لاک موردی ندارد اما در صورتی که ناخن  بلند نباشد.

ب) در آزمون ماساژ، موها باید کاملا جمع شده باشد و در صورتی که موهای خود را به صورت باز آراسته باشید از شما نمره کم خواهد شد.

ج) موردی که همیشه در کلاس‌های آموزشی به آن اشاره داریم این است که یک ماساژ تراپیست باید نظافت شخصی را رعایت کند و به شدت مراقب بوی بدن خود باشد. بنابراین دقت داشته باشید که حتما اسپری خوشبو کننده همراه داشته باشید و قبل از رفتن به مکان آزمون ماساژ دوش گرفته و لباس های خود را تعویض کرده باشید.

د) نداشتن زیور آلات در هنگام آزمون ماساژ از نکات مهم دیگر است. بنابراین در هنگام آزمون ماساژ از داشتن انگشتر، گردن‌بند، ساعت و هر گونه زیورآلات خودداری کنید که می‌تواند باعث کسر نمره از شما شود.

2- لباس مناسب

الف) داشتن لباس ماساژ مناسب نیز یکی از مواردی است که باید در هنگام آزمون ماساژ به آن دقت داشته باشید. لباس ماساژ تراپیست باید نخی باشد، شلوار تنگ و ناراحت نداشته باشد. آستین لباس باید 4 الی 5 سانتی متر بالای آرنج باشد. دقت داشته باشید که بعضی افراد در هنگام انجام ماساژ عرق می کنند و امکان دارد که عرق پیشانی شان روی بدن مراجع بچکد که مشکل بزرگی محسوب می‌گردد. بنابراین بهتر است که لباس ماساژ تراپیست کلاه نخی ظریف نیز داشته باشد.

لباس ماساژ

لباس ماساژ شامل بلوز، شلوار و کلاه

بنابراین سعی کنید که از لباس فرم ماساژ در هنگام آزمون استفاده نمایید. متاسفانه برخی افراد از روپوش‌های پرستاری استفاده می‌کنند که این مورد در انجام ماساژ به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.

ب) کفش مناسب از دیگر مواردی است که ماساژ تراپیست در هنگام آزمون ماساژ باید به آن توجه داشته باشد. کفش مناسب ماساژ باید کفشی باشد که صدا ندهد و راحت باشد.

ماساژ تراپیست می‌تواند در هنگام آزمون ماساژ از کفش‌های کتانی (البته ما توصیه می‌کنیم که در هنگام کار از کفشی استفاده شود که پا در هنگام کار عرق نکند تا به سلامتی ماساژ تراپیست آسیب وارد نگردد) یا از کفش‌های طبی (صندل یا کفش).

3- آماده سازی مراجع

الف) در آزمون ماساژ استفاده از دراپینگ صحیح بسیار مهم است و ماساژ تراپیست باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

ب) بولستر از دیگر مواردی است که استفاده صحیح از آن در هنگام آزمون ماساژ امتیاز دارد.

ج) یکی از مواردی که ماساژ تراپیست در هنگام کار باید به آن توجه داشته باشد، راحتی مراجع است. بنابراین استفاده از روش‌هایی که مراجع برای زیر صورت احساس راحتی کند مهم می باشد.

د) استفاده از ملحفه یک بار مصرف و حوله نیز از نکات بسیار مهم در آزمون ماساژ می باشد.

ه) استفاده از ظرف روغن در هنگام کار نیز بسیار مهم است. بهترین روش این است که ماساژ تراپیست از کیف نگهدارنده روغن استفاده کند تا روغن همواره در نزدیکی وی قرار داشته باشد و از طرفی روی زمین نیافتد.

کیف نگهدارنده روغن

کیف نگهدارنده روغن

4- شرح حال

دانستن بیماری ها، احتیاط‌ها و ممنوعیت‌ها در انجام ماساژ یکی از موارد مهم است که ماساژتراپیست باید به آن توجه داشته باشد.

این موارد در کتاب کاربر ماساژ (گروه مولفان)، فصل ششم به صورت کامل توضیح داده شده است که مهارت آموز می‌تواند مطالعه کند تا در زمان آزمون بتواند به راحتی پاسخ دهد.

کتاب کاربر ماساژ

کتاب کاربر ماساژ

5- آناتومی

دانستن آناتومی به ماساژ تراپیست کمک می‌کند تا بتواند تکنیک‌های ماساژ را بهتر انجام دهد و به همین دلیل یکی از موارد مهم در آزمون ماساژ دانستن آناتومی است.

6- تکنیک‌های ماساژ

نوع اجرا و دانستن نام تکنیک‌ها از جمله مواردی است که به آن نمره داده می‌شود و بنابراین ماساژ تراپیست می‌بایست به تکنیک‌ها در آزمون ماساژ اشراف کامل داشته باشد.

7- اجرای تکنیک‌ها روی بدن

علاوه بر اینکه ماساژ تراپیست باید تکنیک‌ها و نوع اجرای آن‌ها را بلد باشد، در آزمون ماساژ می‌بایست بتواند با ریتم، سرعت و ارگونومی صحیح، تکنیک‌ها را روی بخشی از بدن که آزمونگر درخواست می‌کند انجام دهد. پیوستگی تکنیک‌ها و اجرای پروتکل مناسب در این بخش بسیار مهم بوده و در واقع آن چیزی است که فرد در هنگام ماساژ باید به آن دقت کند و در صورتی که بتواند این بخش را درست اجرا کند قطعا در هنگام کار می‌تواند رضایت مراجع را نیز جلب نماید.

 

نکته: دقت داشته باشید که تمامی موارد بالا می‌بایست در آموزشگاه ماساژ منطبق با استاندارد آموزش ماساژ به شما آموزش داده شود تا در هنگام کار دچار مشکل نشوید.

 

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *