اصطلاحات ماساژ

ماساژور؟ ماسور؟ ماسوز (ماسیس)؟ ماساژیست؟ یا ماساژ تراپیست؟ کدام واژه درست است؟

 

ماساژیست (Massagist)

فردی است که علم ماساژ را می‌داند.

ماسور (Masseur)

اصطلاح فرانسوی مورد استفاده برای مردی است که ماساژ انجام می‌دهد. البته با توجه به اینکه در زبان انگلیسی لغات به صورت مونث و مذکر وجود ندارند، از واژه ماسور برای بانوان نیز استفاده می گردد.

ماسوز (ماسیس) (Masseuse)

اصطلاح فرانسوی مورد استفاده برای زنی است که ماساژ انجام می‌دهد. تفاوت واژه ماسوز و ماسیس در تلفظ آن است. در فرانسه با تلفظ ماسوز استفاده می‌گردد و در تلفظ سوئدی، ماسیس استفاده می‌شود.

ماساژور (Massager)

وسیله‌ای که عمل ماساژ را انجام می‌دهد که در اکثر مواقع، این وسیله با برق کار می‌کند. به عنوان مثال:

صندلی ماساژور یک نوع صندلی است که وقتی روی آن می نشینید با انجام تنظیمات، شروع به ماساژ دادن می کند.

گان ماساژ (تفنگ ماساژ) یک نوع ماساژور است که از آن برای رهاسازی عضلات استفاده می‌کنند.

ماساژ تراپیست (Massage Therapist)

سال‌ها پیش زمانی که هنوز علم ماساژ در ایران رواج پیدا نکرده بود، بسیاری از اساتید نیز از واژه ماساژور برای فردی که کار ماساژ را انجام می‌دهد استفاده می‌کردند که هنوز نیز برخی در استفاده از این واژه پافشاری دارند.

بعد از شروع آموزش ماساژ به صورت علمی و تخصصی، بسیار تلاش کردیم که این موضوع را جا بیاندازیم که از واژه ماساژور برای فردی که کار ماساژ را انجام می‌دهد استفاده نکنید و به جای آن از واژه‌های ماسور، ماسیس و یا ماسوز استفاده کنید.

ماسیس چیست؟

دکتر سیما عالمی: از واژه ماساژ تراپیست استفاده کنید.

اما طی چند سال گذشته و با توجه به حضور در عرصه های بین‌المللی و استفاده از مقالات و کتب علمی و با توجه به اینکه علم به روز می‌شود و به جای تعصب باید سعی کنیم اطلاعات خود را به روز کنیم و از طرفی با توجه به اینکه امروزه به فردی که به صورت تخصصی کار ماساژ را انجام می‌دهد، ماساژ تراپیست می‌گویند، به کارآموزان خود تاکید می‌کنیم که از این به بعد از واژه ماساژ تراپیست استفاده کنید چرا که در کتب و مقالات علمی نیز از این واژه استفاده می‌شود و واژه‌ای است بین المللی که در تمام کشورها کاربرد دارد.

اما توجه داشته باشید که ماساژ تراپیست (ماساژ درمانگر) به معنای مداخله در امر درمان نیست و با توجه به اینکه ماساژ مکمل درمان می باشد و در کنار درمان‌های پزشکی می‌تواند کمک کننده باشد از این واژه استفاده گردیده.

دراپینگ (Draping)

دراپینگ از دیگر واژه های تخصصی در ماساژ و به معنای  پوشاندن بدن با حوله یا ملحفه به شیوه ای است که بدن مشخص نباشد.

زمانی که ماساژ تراپیست قصد دارد برای فردی ماساژ انجام دهد، مهم است که ابتدا بدن را با یک حوله و یا ملحفه به صورت کامل بپوشاند تا حریم مراجع حفظ شده و از طرفی بدن وی در تماس با هوا سرد نشود. هر قسمت از بدن را که تصمیم داشت ماساژ دهد، عریان کرده و بعد از پایان یافتن ماساژ، مجدد آن را می‌پوشاند و سراغ قسمت بعدی بدن می‎‌رود.

درواقع دراپینگ به مراجع این امکان را می دهد که در حین دریافت ماساژ، پوشیده و گرم بماند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *